Rullstolsburna utmanar Halmstad - Meet a student

Laddar....

Rullstolsburna utmanar Halmstad

I början av december 2022 var Anders Westgerd, som är VD på GIL, på besök i staden där han föddes: Halmstad. Syftet med besöket var att testa tillgängligheten till butiker runt Stora Torg, för att se om situationen blivit bättre under de år som gått sedan vi senast genomförde en tillgänglighetsinventering i stan. Överraskande bra i centrum, men en del ställen är fortfarande inte tillgängliga för personer i rullstol. Nu utmanar vi Halmstad att bli bättre!

– Jag är positivt överraskad! De allra flesta butikerna som vi har besökt har haft ramp eller ligger i direkt markplan och vi har stött på få trösklar. Kul, Halmstad!, säger Anders Westgerd.

Anders rullade torget runt och tog sedan en sväng på Köpmansgatan, Storgatan och genom Drottning Kristinas passage.

–  På Köpmansgatan fanns några butiker med ett steg in. De borde förstås ha ramper in till sina butiker, det där är absolut att klassa som enkelt avhjälpta hinder!, menar Anders Westgerd.

Anders Westgerd på Stora Torg i Halmstad, Halland.

ENKELT AVHJÄLPTA HINDER SKA ÅTGÄRDAS

Boverket är tydliga på sin hemsida. Enkelt avhjälpta hinder i publika lokaler och på allmänna platser ska åtgärdas. Några exempel på enkelt avhjälpta hinder är mindre nivåskillnader eller trappsteg, höga trösklar och tunga dörrar.

Många butiker i Halmstads innerstad har redan dörröppnare eller dörrar som öppnar sig helt automatiskt. Det gör en avsevärd skillnad för den som ska manövrera rullstol och öppna dörren samtidigt.

–  De enkelt avhjälpta hindren skulle enligt lagen varit borta redan 2010… Dörröppnare är ju god service för alla kunder, det är knappast någon irriterar sig på en sådan! Dörröppnare är nödvändigt för somliga, men bra för alla. Dörröppnare är också vad som enligt Bolagsverket ingår i standardkitet för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder. De butiker som inte har detta idag, borde absolut se till att lösa det snarast, tycker Anders Westgerd.

Anders Westgerd utanför leksaksaffären Leka Lycka Lära, som gärna skulle vilja ha både ramp och dörröppnare.

HANDLARE EFTERFRÅGAR HJÄLP ATT GÖRA RÄTT VAL

Leksaksaffären Leka Lycka Lära på Köpmansgatan är en av de butiker som har både steg in och saknar dörröppnare i dagsläget. Sofie, som äger butiken, säger att hon förstås önskar att hennes hyresvärd skulle åtgärda det. Det skulle underlätta för alla hennes besökare, oavsett om de har rullstol, barnvagn eller bara mycket att bära.

– Jag ordnar gärna en mobil ramp själv! Men jag känner mig osäker på vilken modell som är godkänd att använda. Kanske kunde Halmstad stad hjälpa till och visa upp olika ramper och lämpliga inköpsställen, så att alla vi som idag saknar ramp kunde lösa det enkelt. Idag har vi dörren uppställd för att underlätta för våra kunder, så de slipper trassla med den. Men det blir väldigt kallt för personalen nu under vintern. En dörröppnare hade varit bättre!, säger Sofie.

GIL UTMANAR HALMSTAD ATT BLI BÄTTRE

Anders Westgerd tycker att det är ett bra förslag, att staden söker upp och hjälper de butiker och hyresvärdar som fortfarande inte lever upp till lagen.

– Jag utmanar Halmstad att vara ännu bättre nästa gång vi kommer!, peppar Anders Westgerd innan han lämnar staden för den här gången.